مهدوی: صاحبدلان به دنبال اجراهای فاخر است
یکی از اعضای هیئت انتخاب بخش صحنهای رویداد صاحبدلان پیشنهاد داد، در کنار برگزاری این رویداد کارگاههای آموزشی نیز ارائه شود تا جوانان بتوانند از این فرصت به شکل بهینه استفاده کنند و یک اثر دینی را به یک اثر دیدنی تبدیل کنند.
به گزارش روابطعمومی رویداد صاحبدلان؛ کاوه مهدوی یکی از اعضای هیئت انتخاب بخش صحنهای سیزدهمین رویداد سراسری صاحبدلان و دومین دوره بینالمللی آن درباره انتخاب آثار این دوره بیان کرد: ابتدا متنها انتخاب شدند و پس از آن فیلم آثار بدستمان رسید. به لحاظ متنی چند اثر بسیار متفاوت بودند از نویسندگان جدید و تازه کار با قلمی متفاوت و متونی هم از نمایشنامهنویسان قدیمی و نسل جدیدتر بدستمان رسیده بود. چون این نویسندگان را میشناختیم و به سبک کاری آنها آشنایی داشتیم میدانستیم که از نظر دراماتیک متنهای خوبی هستند، اما چند اثری که نویسندگان برایمان ناشناس بودند به قدری خوب بودند که قطعا آینده روشنی پیش رو خواهند داشت.
او ادامه داد: به جز بخش کوتاهی که طرح داده بودند یا متنشان بسیار کوتاه بود باقی تلاششان را کرده بودند. پیشنهاد ما همیشه این است که اگر نویسنده نیستید یا در حال اتود کردن هستید، بهتر است از آثار نمایشنامهنویسان خوب استفاده کنید که کم تعداد هم نیستند. هر سال در جشنوارهها نویسندگان جدیدی معرفی میشوند و میتوان از این آثار استفاده کرد و با آنها ارتباط گرفت. به نظرم وقتی هنوز نویسندگان جوان نمیتوانند یک متن دراماتیک خوب بنویسند و میخواهند این متن نابسامان را در تمرین به جایی برسانند هم زمان را از دست میدهند و هم فرصت را از خود میگیرند. در سوی دیگر برخی میخواهند هر جور شده در جشنواره حضور داشته باشند که به نظرم ای کاش این کار را نکنند چرا که اکثر این نوع آثار ناقص هستند و هیچ پیشرفتی را به لحاظ متنی به عنوان نویسنده برای آن شخص نمیتوان متصور شد.
این کارگردان افزود: برخی دیگر کارگردانیشان جلوتر از نویسندگی است و میتوانند از متن دیگران بهره بگیرند. امیدوارم دوستانی که متون خوبی داشتند در اجرا نیز اجرای خوبی داشته باشند تا چهرههای جدیدی به بدنه تئاتر کشور افزوده شود.
مهدوی با بیان این که خود او از همین جشنوارهها کارش را آغاز کرده است، گفت: من در دور اول جشنواره صاحبدلان شرکت کرده بودم و در سالن مولوی نیز اجرا رفتم. بسیاری از دوستان دیگر نیز در این سالها از دل جشنواره صاحبدلان بیرون آمدند و با وجود انکه محدودیت سالن وجود داشت و هنوز سالنهای خصوصی مانند امروز پر تعداد نبودند، اما در تالارهای اصلی در قالب رویداد صاحبدلان اجرا داشتند. چرا که آثار قابل دفاعی ارائه شده بود و این روند هدف اصلی آقای فرهنگ و دوستانشان در برگزاری رویداد صاحبدلان است که جد ا از اینکه جشنواره به شکل موضوعی برگزار میشود افرادی هم به بدنه تئاتر معرفی میشوند و کیفیت آثار به گونهای است که باید در سالنهای خوب اجرا بروند.
این عضو هیئت انتخاب اظهار کرد: فکر میکنم این بچهها همگی در جاهای مختلف و شاید قبلتر این تجربه را طی کردهاند. از مدارس تا جشنوارههای مختلف حضور داشتهاند و بسیاری از نمایشنامههای دینی را دنبال کردهاند اما این که تبدیل به موقعیت حرفهای برای خودشان شود مسئلهای است که مد نظر رویداد صاحبدلان است.
مهدوی با اشاره به این که صاحبدلان در صدد آن است تا این نمایشها را عام پسند کند،افزود: یکی از رسالتهای تئاتر سرگرمی است و صرفا ادبی بودن آن ملاک نیست . یک حرف خوب را باید به شکل خوب اجرا کرد و نمیشود از فرم و شکل اثر گذر کرد. بنابراین صاحبدلان به دنبال اجرای آثار فاخر است. فاخر نه به معنای یک اثر پرزرق و برق، بلکه فاخر به معنای یک اثر خوب که مخاطب جذب آن شود حتی اگر شده با یک پرسوناژ باشد.
کارگردان نمایش «آبی گونه» با تاکید بر این که میتوان در خلال برگزاری رویداد صاحبدلان کارگاههایی تعریف کرد تا نحوه چگونگی تبدیل یک اثر دینی به یک اثر دیدنی که همه قشر مخاطبی را در بر بگیرد و کسی درمقابل آن جبهه نگیرد را آموزش داد، گفت: ما نمایش «آبی گونه» را در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا کردیم و در هفته دوم با استقبال بسیار خوبی روبرو شد چرا که مخاطبان دهان به دهان برای کار تبلیغ کردند. قرار نیست این جشنواره برای قشر بخصوصی باشد باید عام جامعه را در بر بگیرد و علاوه بر جذابیت متن، جذابیت بصری نیز داشته باشد. حتی اگر شده یک نشست تخصصی برگزار شود ولی در آن اطلاعات جدیدد ارائه شود.
او در پایان نیز اظهار کرد: امیدوارم در مرحله اصلی شاهد اجراهای خوب و متفاوتی باشیم و این جشنواره همچنان پایدار باشد. من در سه دوره اول این رویداد شرکت کننده بودم و کیفیت آثار در آن زمان بسیار خوب بود. مطمئن هستم در دورههای بعد نیز رویکردهای جدیدی وجود خواهد داشت. امیدوارم حمایت از رویداد صاحبدلان همچنان ادامه داشته باشد.