همراه: خروجی صاحبدلان در تئاتر کشور بسیار اثرگذار بوده است
ابوالفضل همراه کارگردان میگوید اگر داعیهدار فضای انقلابی و اسلامی در کشور هستیم قطعاً باید رویدادهایی چون صاحبدلان را در کانون توجه و در رأس فعالیتهای خود قرار دهیم.
به گزارش روابطعمومی رویداد صاحبدلان، ابوالفضل همراه بازیگر، نویسنده و کارگردان که تجربه فعالیت در تئاتر دینی را در کارنامه دارد، میگوید: یکی از مهمترین بخشهای تئاتر کشور، تئاتر دینی است که سالهاست موردتوجه قرار گرفته و در بخشهای مختلف دوستان به شکل جدی در آن فعالیت میکنند. تئاتر دینی را میتوان زیر مجموعه تئاتر آیینی در نظر گرفت که بخش مهمی در ادبیات نمایشی در ایران و دنیا به شمار میآید.
او ادامه داد: در کشور ما تئاتر دینی باتوجهبه شرایط، هویت و مفاهیم ارزشمندی که داریم بخش مستقلی شده است و آثاری که مرتبط با کارهای دینی هستند در بخشهای مختلف آیین و مذهب و آنچه که مفاهیم اخلاقی و انسانی در آن تأکید شده است دیده میشود. این گونه تئاتری مهمترین کاری که انجام میدهد پیوند میان هنرهای نمایشی با آیینها، مناسک و اعتقاداتی است که مسلمانان دارند و به شکل جدی باعث رشد و توسعه هنرهای نمایشی شده است. در واقع کارهای نمایشی هویت و غنا پیدا میکنند و از سوی دیگر مفاهیم را بهخوبی به جامعه منتقل میکند.
همراه گفت: این گونه نمایشی جایگاه بسیار پراهمیتی دارد، اما از سوی دیگر مهجور واقع شده است و مدیران فرهنگی و حتی هنرمندان به شکل جدی و بهعنوان ژانری مستقل به آن نگاه نکردهاند. خوشبختانه در چند سال اخیر با تشکیل مجموعههای گوناگون و برگزاری رویدادهایی همچون «صاحبدلان» که اهالی دغدغهمند و شاخص تئاتر کشور آن را هدایت میکنند، شاهد حضور و توسعه و رونق تئاتر دینی هستیم که در سپهر تئاتر کشور میتواند جایگاه بسیار والایی را کسب کند.
این هنرمند عرصه نمایش درباره چرایی این که در بسیاری از کارهای مختلف رگههایی از تئاتر دینی میبینیم؛ اما به شکل یک ژانر مستقل دیده نمیشود، توضیح داد: بهرهگرفتن از گونه دینی در سینما به شکل عناصر دینی تحت عنوان دفاع مقدس مطرح شده است. در واقع در سینمای دنیا، سینمای دینی و تئاتر دینی داریم و درمجموع آثاری که درباره پیامبران یا مفاهیم توحیدی ساخته میشود به شکل جدی این موضوع خود را نشان میدهد؛ اما تئاتر دینی که برگرفته از هویت، تمدن و تاریخ که شاکلهای از مفاهیم مورد تأیید ما هستند، در کشور بهعنوان یک ژانر مستقل دیده نشده است. تنها رویداد صاحبدلان پرچمدار آن است و به شکل جدی روی آن کارکرده است و بر همیَت و غیرت بچههای دینی تأکید دارد، امیدوارم این رویداد روزبهروز توسعه پیدا کند و بتواند این امر مهم را بهدرستی پیش ببرد.
همراه در پاسخ به این سؤال که اجرای نمایشهای میدانی تا چه اندازه میتواند مخاطب را با خود همراه کند و چه تأثیری بر سطح جامعه خواهد گذاشت، اظهار کرد: من هم مخاطب تئاتر میدانی بودم و هم اجراکننده آن؛ مجموعه بزرگی از کارهای میدانی با همین هویت تئاتر دینی برگزار میشوند و سالهاست شاهد این امر هستیم که کارهای نمایشی با مضامین مرتبط با واقعه عاشورا اجرا میشوند و مخاطب بسیار گستردهای نیز دارند. وقتی تئاتری به روی صحنه میرود، در هر اجرا بسته به سالن تعداد مخاطبان آن مشخص است و اگر در بهترین حالت هر شب سالن پر شود، مجموع مخاطبان در پایان از میزان استقبال آن خبر میدهند؛ اما وقتی در بخش محیطی نمایشی اجرا میشود تعداد مخاطبان آن افزایش پیدا کرده و گاهی هم دیده میشود که در یک اجرا، میزان مخاطبان آن برابری میکند با مجموع مخاطبان در اجرای صحنهای.
او ادامه داد: من همواره به دوستان توصیه میکنم که کارهای دینی را خیابانی اجرا کنند تا عامه مردم به شکل گسترده با این کارها ارتباط بگیرند و مشاهده کنند. ضمن این که در مورد اجراهای صحنهای اگر بتوان تماشاخانهای ثابت برای آن در نظر گرفت که در طول سال اجرا داشته باشد و چراغ آن خاموش نشود، قطعاً از سوی مخاطبان موردتوجه و استقبال واقع خواهد شد چرا که این گونه نمایشی همیشه مخاطبان خود را دارد.
این کارگردان با بیان این که «صاحبدلان» سبب تغییر ذائقه مخاطب شده است، گفت: بسیاری از کارهای محیطی که در سراسر کشور اجرا میشود یا یادواره شهدایی که برگزار میشوند، برگرفته از اثرات رویداد صاحبدلان هستند. بچههایی که در این رویداد حضور یافتند امروز به شکل مستقل در حال اجراکردن هستند؛ بنابراین خروجی صاحبدلان بسیار برای تئاتر کشور مثمرثمر بوده است. اگرچه این رویداد در حد جشنوارههای بزرگی همچون فجر نیست، اما میتوان آن را در حد یکی از بالاترین جشنوارههای تئاتری کشور دانست و برای آن بودجه معینی در نظر گرفت و حمایت کرد. اگر داعیهدار فضای انقلابی و اسلامی در کشور هستیم قطعاً باید رویدادهایی چون «صاحبدلان» را در کانون توجه و در رأس فعالیتهای خود قرار دهیم.