تجدد: صاحبدلان رویدادی با هدف ویژه تولید در عرصه تئاتر دینی است
هنرمند تئاتر استان گیلان معتقد است ساز وکار رویداد «صاحبدلان» به نحوی است که هنرمندان میتوانند بیایند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.
به گزارش روابطعمومی رویداد صاحبدلان، محمد تجدد نویسنده و کارگردان، درباره جایگاه تئاتر دینی در کشور بیان کرد: زبان تئاتر زبان خلاقی است؛ بسیاری از اتفاقات و رویدادهای مذهبی را با رجوع به مستندات تاریخی میتوانیم بازآفرینی کنیم و شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم، به شرط آنکه از گروههای نمایشی حمایتهای لازم صورت گیرد. متاسفانه هیچ وقت بستری برای هنرمندان فراهم نشده تا مشخصا به تئاتر دینی و جمعآوری منابع و حتی برگزاری جشنوارهها و سوگوارهها بپردازند و این اتفاق را تبدیل به یک اتفاق ملی کنند، تا مردم نیز به شکل جدی با آن آشنا شوند. در واقع اگر برنامهای در این زمینه بوده نیز به شکل پراکنده بوده و مرکزیت نداشته است.
او ادامه داد: این در حالیست که ما پتانسیل بسیار خوبی در حوزه تئاتر دینی داریم و از سوی دیگر منابع بسیار غنی هم داریم، که با ساز و کار فنی میتوانیم سالانه تولیدات بسیاری در این زمینه داشته باشیم. در استان گیلان در حوزه تئاتر دینی قدمهای خوبی برداشته شده است، به طور مثال ما تئاتر«مولای عشق» را به شکل میدانی 12 سال است در شهر رشت اجرا میکنیم و بالغ بر 60 هنرمند پیشکسوت و جوان این کار را به انجام میرسانند. در مناسبات دیگر نیز هنرمندان قدمهای خوبی برداشتهاند، مانند نمایش «خورشید کاروان» که در سطح کشور به آن اشاره شده است.
این هنرمند استان گیلان با اظهار تاسف نسبت به خلاء نمایشنامه در این بخش، بیان کرد: از آنجایی که کارگروه مشخصی در حوزه نویسندگی آثار نداشتهایم، نمایشنامهها جسته و گریخته بودهاند. درحالی که با یک متن قوی میتوان اثر خوبی تولید کرد چرا که کارگردانی و تجمیع بازیگران خلاق در مراحل بعدی کار قرار دارند که یک کار مناسبتی و مذهبی را جاندار کنند و در معرض دید عموم قرار دهند. بنابراین اولین بخش بسیار مهم، ساماندهی نویسندگان این حوزه است. تئاتر مذهبی اول باید منابع قوی داشته باشد که انجمن نمایش و متولیان هنر نمایش میتوانند نویسندگان فعال این حوزه را شناسایی کنند و جلسات آموزشی مشترک، کارگاههای مناسب آموزشی برگزار کنند و کار را تا به نتیجه مطلوب برسانند.
تجدد با اشاره به این که شعار رویداد «صاحبدلان» تولید است،گفت: وقتی صحبت از تولید تئاتر میشود یعنی یک کار جامع دارای ساختار درست؛ جشنوارهها معمولا مقطعی هستند. بودجهای فراهم میشود و جشنوارهای برگزار میشود و بعد هم یک کار شتابزده صورت میگیرد و پرونده آن بسته میشود تا سال بعد؛ اما وقتی پای تولید به میان میآید یعنی شما منابع کاملی دارید و در طول سال با اجراهایی که انجام میشود، کمک میکنید تا هم ذائقه مخاطب عوض شود و هم بستری فراهم شود تا بچهها تولید داشته باشند و صرفا مقطعی و در یک زمان مشخص این امر انجام نشود، در واقع پرونده آن در طی سال باز و فعال است.
او افزود: ما مناسبتهایی در طول سال داریم که ویژه هستند و زبان هنر نمایش میتواند بسیار در این بخش تاثیرگذار باشد. تعزیهخوانی متعلق به ماست و جزو بسترهای تئاتر ایران است که عقبه بسیاری دارد. ما وقتی سالهای اول در ایام اربعین و در شهر کربلا نمایش مذهبی اجرا میکردیم آنها هیچ باوری از نمایش مذهبی نداشتند، اما حالا بعد از گذشت چند سال وقتی سفر میکنید میبینید که اتفاقی که باید افتاده و گروههای نمایشی آمدهاند و اجرا میکنند و این فرهنگ از طریق گروههای نمایشی ادامه پیدا کرده و زیاد هم میشود. به نظرم تولید هدف ویژهای است که اگر درست ساخته و پرداخته شود کارهای جشنوارهای قدری از دل آن بیرون میآید.
تجدد همچنین در پایان سخنان خود اظهار کرد: رویداد «صاحبدلان» جزو رویدادهای موفق تئاتری خواهد بود، چون اولین اتفاق در برگزاری آن هوشیار شدن و به نوعی تلنگر به هنرمندان این عرصه است. در واقع هنرمندان میدانند که در طول سال میتوانند روی اجرای نمایش مذهبی تمرکز داشته باشند و به آن رجوع کنند. ما ایام مناسبتی بسیاری در کشور داریم همچون دهه فاطمیه که با رجوع به مستندات و تاریخ میتوانیم با استفاده از زبان نمایش، این وقایع را برای مردم تشریح کنیم. یا حتی با استفاده از قصههای قرآنی با زبان هنر براساس مستنداتی که در قرآن موجود است برای مردم و بخصوص قشر نوجوان آنها را بازنمایی کنیم. ساز وکار رویداد «صاحبدلان» به نحوی است که هنرمندان میتوانند بیایند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند که در پی آن اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.