در حال بارگذاری ...
با معرفی برگزیدگان و تجلیل از هنرمندان

رویداد تئاتر صاحبدلان به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره سراسری و اولین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه پنجشنبه یکم تیر با تقدیر از برگزیدگان و تجلیل از هنرمندان، در شهر قزوین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، دوازدهمین دوره سراسری و اولین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان، شب گذشته (پنجشنبه یکم تیر) با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی) و با معرفی برگزیدگان در سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین به کار خود پایان داد.

در بخشی از این مراسم، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک ایام ذی‌الحجه گفت: «در طول سال گذشته عده‌ای به دنبال خاموش شدن فضای فرهنگی و هنری کشور بودند. اما اصحاب تئاتر با حضور در جشنواره‌های تئاتر مناطق کشور و جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، قدرتمندانه وارد صحنه شدند. هنر تئاتر در این مدت عامل انسجام، وحدت و هم‌گرایی شد و افتخار بزرگی آفرید.»

او با اشاره به میزبانی استان قزوین از رویداد بین‌المللی صاحبدلان افزود: «قزوین یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمدنی و فرهنگی ایران است. ما هر زمان از افتخار و عظمت در تاریخ ایران یاد می‌کنیم حتما نام قزوین هم در این تاریخ می‌درخشد.»

عضو شورای انقلاب فرهنگی کشور ادامه داد: «در دوره‌های اخیر و از زمان تشکیل نظام مدنی شیعی و شکل‌گیری مجدد جغرافیای سیاسی ایران، این شهر هم پایتخت بوده است و هم بسیاری از شخصیت‌های بزرگ از آن طلوع کرده‌اند. شهدای قزوینی همچون شهید رجایی و بابایی و همچنین سید آزادگان سیدعلی‌اکبر ابوترابی، مُهر ماندگاری بر شناسنامه کشور زده‌اند.»

اسماعیلی با اشاره به بخش بین‌الملل رویداد تئاتر صاحبدلان گفت: «این رویداد یک برنامه مقطعی نیست و در طول سال برگزار می‌شود. سال گذشته پیشنهاد بین‌المللی شدن آن داده و امسال اولین دوره آن با حضور چهار گروه خارجی در قزوین برگزار شد.»

اجرای کارهای فاخر در استان‌های کشور 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «استان قزوین مستحق بهترین زیرساخت‌های فرهنگی و هنری است. به امید خدا، استاندار محترم و امام جمعه عزیز و نماینده معزز ولی فقیه که چهره علمی و هنردوستی هستند، کمک می‌کنند تا زیرساخت‌های خوبی در قزوین فراهم شود.»

او ایجاد شهرک تولید محتوا در قزوین را از دیگر پروژه‌های ارزنده این دیار دانست و گفت: «امیدواریم به زودی و در سفر بعدی ریاست جمهوری شاهد راه‌اندازی شهرک تولید محتوا باشیم.»

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در گسترش عدالت فرهنگی، توضیح داد: «اقتضای شعار عدالت فرهنگی، تمرکززدایی است و تلاش می‌کنیم کارهای فاخر را در شهرستان‌ها و استان‌های کشور در معرض دید هنردوستان قرار دهیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پایان سخنانش، با اهدای لوح تقدیر از تلاش‌های محمدحسین فائزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین به واسطه همراهی، تلاش و میزبانی این استان از رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان تقدیر کرد.

حضور 50 مهمان خارجی در قزوین

محمدحسین فائزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین هم در سخنانی گفت: «رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان منور به نام شریعت مقدس اسلام با محتوا و مضمونی برپایه دین و شریعت است که این موضوع، اسباب مباهات ماست.»

او در ادامه ضمن ابراز خشنودی از میزبانی تئاتر صاحبدلان و تشکر از تمامی همکاران و دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد هنری توضیح داد: «ما در طی 5 روز میزبان حدود 50 مهمان خارجی از 4 گروه نمایشی بودیم. در این مدت حدود 42 برنامه نمایشی، آموزشی و اجرایی برگزار شد و مردم حال و هوای نمایش را از نزدیک حس کردند.»

تولید بیش از هزار اثر در 12 دوره تئاتر صاحبدلان 

محمود فرهنگ، دبیر تئاتر صاحبدلان، دیگر سخنران مراسم اختتامیه بود که ضمن ارائه آمار و ارقامی از آثار اجرا شده در طول یک سال برگزاری این رویداد هنری گفت: «از سال 13۸۹ و زمان آغاز به کار تئاتر صاحبدلان، تاکنون این رویداد بزرگ تئاتری شاهد تولید ۸۰۰ نمایش صحنه‌ای، 250 نمایش خیابانی، ۱۰۰ اثر در قالب نمایشنامه‌خوانی و ده‌ها اثر ارزنده دیگر بوده است.»

او ادامه داد: «حدود ۶۰ اثر از کشورهای مسلمان به دبیرخانه تئاتر صاحبدلان رسید که درنهایت با حضور چهار گروه نمایشی از عراق و عمان، بخش بین‌المللی این رویداد به کار خود پایان داد.»

دبیر رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان تاکید کرد: «با توجه به زیرساخت‌های استان قزوین یک کار نشدنی در این استان اتفاق افتاد.»

فرهنگ در پایان سخنانش گفت: «استان قزوین نیازمند تئاتر شهر است و امیدوارم که با همت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به زودی شاهد ساخت این مجموعه که زمینی هم برای آن در نظر گرفته شده است، باشیم.»

تجلیل از جلیل فرجاد 

تقدیر از خانواده شهیدان امیرحسین علیخانی و حجت‌الله اسدی از دیگر برنامه‌هایی بود که در مراسم اختتامیه رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با حضور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور هنری این وزارتخانه انجام شد.

در ادامه هم، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی کشور) و محمود فرهنگ  (دبیر رویداد تئاتر صاحبدلان)، از جلیل فرجاد، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون به پاس سال‌ها تلاش در این عرصه تجلیل کردند.

محمد بخشی‌نیا آقازانی، پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی و تعزیه‌خوان دیگر هنرمندی بود که در این مراسم با حضور محمدمهدی اعلایی (استاندار قزوین) و محمدحسین فائزی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین)، مورد تقدیر قرار گرفت.

تقدیر از هنرمندان خارجی 

همچنین از گروه‌های نمایشی «فقط یک پرتره» به کارگردانی عدی شفری از عمان، «نیمه‌ها» کارِ معتمد یافعی از عمان، «جعبه سیاه» به کارگردانی ماجد دراندیش از عراق و «شهدا وارد بهشت نمی‌شوند» به کارگردانی سجاد جوزری از عراق  تقدیر شد.  

در ادامه از عبدالکریم عبود، مدرس تئاتر و مدیر دانشکده هنرهای دراماتیک بصره و همچنین مسلم قاسمی مدرس و هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران به عنوان مدرسان کارگاه‌های آموزشی این رویداد هنری تجلیل به عمل آمد.

معرفی برگزیدگان 

در بخشی دیگر از این مراسم، چندین گروه و هنرمند ایرانی به عنوان برگزیده رویداد تئاتر صاحبدلان، به شرح زیر معرفی شدند: 

نمایشنامه‌نویسی

بابک والی، روزبه حسینی و علی میرزاعمادی، به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم بخش نمایشنامه‌نویسی را به دست آوردند. 

در این بخش از ندا ثابتی، کیانوش احمدی، محمدرضا شاه‌کرمی و محسن رحمانی تقدیر شد.

کارگردانی

در بخش کارگردانی، شهاب راحله (به پاس ده سال تلاش در رویداد صاحبدلان)، مصطفی بوعذار (کارگردان اجرای نمایش‌های خیابانی در ایام اربعین در استان‌های کشور)، محسن متین‌وفا (کارگردان نمایش‌های صحنه‌ای) و سعید ذبیحی (کارگردان نمایش خیابانی) مورد تقدیر قرار گرفتند.

بازیگری صحنه‌ای

در این بخش از محمدصادق علاقه‌بندان و سارا یزدانی تقدیر شد.

نمایش خیابانی

مرتضی وکیلیان و پروین ملک‌اعلایی به عنوان بازیگران مرد و زن برگزیده در نمایش‌های خیابانی معرفی شدند.

مریم عبدی دیگر هنرمندی بود که برای ارائه طرح و ایده نمایش خیابانی مورد تقدیر قرار گرفت.

رادیو تئاتر

در بخش رادیو تئاتر، قدیر تیزرو (کارگردان)، محمدرضا قبادی‌فر (افکتور) و سید معین بوی افراز (تهیه کننده)، تقدیر شدند. 

نقالی و تعزیه

حسن بصیری، ابوالفضل ورمزیار و اسماعیل مجللی در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

بخش جنبی

همچنین، سعید چگینی، فاطمه علمشاهی، محمد عباسی، رضا داداشی، امیر قاسمی، طناز رشوندی‌نژاد و محمد رفیع شیخی، هنرمندانی بودند که در بخش جنبی اولین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان حضور داشتند و در آیین اختتامیه از آن‌ها تجلیل شد. 

اولین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان به دبیری محمود فرهنگ از 28 خرداد تا یکم تیر در استان قزوین برگزار شد. 

 




نظرات کاربران