در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان عراقی حاضر در بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان

ماجد دراندش: ایران با سینما و تئاترش، برای جهان شناخته‌شده است

ماجد دراندش، نویسنده و کارگردان عراقی که در اولین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان حضور داشت، می‌گوید ایران همیشه با سینما و تئاتری که دارد، برای او دیگر هنرمندان جهان معروف و شناخته‌شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌الملل رویداد تئاتر صاحبدلان، در پایان یک سال فعالیت، شامگاه پنجشنبه یکم تیر 1402، با برگزاری آیین پایانی در شهر قزوین به پایان رسید. 

در بخش بین‌الملل این رویداد، چهار گروه از دو کشور عراق و عمان حضور داشتند که ماجد دراندش، نویسنده و کارگردان نمایش «جعبه سیاه»، از جمله آن‌ها بود. 

ماجد دراندش درباره نمایش خود توضیح داد: «نمایش «جعبه سیاه» درباره کودکانی است که کوچک‌ترین آن‌ها نوزاد شیرخوار و بزرگ‌ترین آن‌ها هفت‌ساله است که در زمان حکومت سابق به همراه خانواده‌های‌شان در گورهای دسته‌جمعی زنده‌به‌گور شدند. این انسان‌های بی‌گناه در رژیم دیکتاتور و جنایتکار صدام شکنجه و کشته شدند.»

او افزود: «بازیگران در این نمایش به این جنایات فجیع اعتراض می‌کنند و می‌پرسند چگونه جنایتکاری است که در کودکی آن‌ها را زنده‌به‌گور می‌کرد. ما پس از سا‌‌ل‌‌ها، همچنان رژیم جنایتکار صدام حسین را محکوم می‌کنیم که مردم بی‌گناه بسیاری را کشت.»

این کارگردان عراقی تاکید کرد: «نمایشنامه «جعبه سیاه» از نظر فکری بر اساس عمل و سوره‌های شریف قرآن نگارش شده است.»

دراندش ادامه داد: «من چون آثاری آیینی و با موضوع‌های دینی کار می‌کنم، در این رویداد تئاتری مهم شرکت کردم و بسیار برایم جالب است که در ایران رویدادی وجود دارد که به تئاتر و نمایش‌های دینی توجه ویژه می‌کند.»

این کارگردان اهل بغداد گفت: «ایران همیشه با سینما و تئاتری که دارد برای ما و جهان معروف و شناخته‌شده است. من دو روز است که به ایران آمده‌ام و در استان قزوین اقامت دارم، در این دو روز علاقه‌مندی مردم و هنرمندان ایرانی را به هنر تئاتر با چشمم دیدم و واقعاً در رشته‌های هنری، ایرانی‌ها حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.»

اولین دوره بین‌الملل تئاتر صاحبدلان به دبیری محمود فرهنگ از 28 خرداد تا اول تیر با همکاری اداره‌کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در این استان برگزار شد. 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران