در حال بارگذاری ...
نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر قزوین مطرح کرد:

جدایی دین از هنر امری امکان‌ناپذیر است

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر قزوین با اشاره به اینکه تفکیک دین از هنر امکان‌ناپذیر است، رویداد تئاتر صاحبدلان را پدیده‌ای ارزشمند معرفی کرد که میزبانی از آن، باعث آمادگی فضای مدیریتی هنر استان به منظور اجرای جشنواره‌ها و رویدادهای مشابه خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی رویداد تئاتر صاحبدلان، در پایان یک سال فعالیت، در حال برگزاری آخرین بخش خود از 28 خرداد تا اول تیر در استان قزوین است.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر قزوین به عنوان یکی از حامیان اصلی برگزاری این رویداد هنری به شمار می‌آید.

نماینده ولی فقیه با اشاره به تفکیک‌ناپذیری دین از هنر گفت: «محال است که ما بتوانیم هنر را بدون دین ببینیم. ارزش، زیبایی و قدرت نفوذ هنر در دل‌ها زمانی است که با فطرت انسان هماهنگ باشد.»

او ادامه داد: «خداوند در آیه ۳۰ از سوره روم قرآن به آفرینش انسان براساس فطرت اشاره دارد. دین خدا هم منطبق با همین فطرت است‌. به عبارت دیگر فطرت با دین هماهنگ شده است. در واقع هنر یک ظرف است که به دلیل مظروفش که همان ارزش‌های الهی و انسانی نهفته در فطرت بشر است، واجد اهمیت خواهد بود.»

توجه به کرامت انسانی در تولید آثار هنری

امام جمعه شهر قزوین با بیان اینکه کرامت انسانی امروزه جزو نیازهای بشری به شمار می‌آید که هنرمندان باید در آثارشان مورد توجه قرار دهند؛ توضیح داد: «اگر هنر برای هنر باشد نه برای انسان، به کرامت انسانی توجهی ندارد؛ ولی اگر هنر برای به تصویر کشیدن حُریت و آزادگی انسان باشد، می‌تواند کار خود را به خوبی انجام دهد.»

آیت‌الله عابدینی در ادامه سخنانش رویداد صاحبدلان را پدیده ‌ای ارزشمند دانست و گفت: «بخش بین‌الملل رویداد تئاتر صاحبدلان به‌تازگی شروع شده است و تنها یک پیش‌درآمد برای حضور هنرمندان کشورهای مسلمان محسوب می‌شود. امیدواریم که این رویداد هرسال پربارتر و با حضور هنرمندان بیشتری از کشورها دیگر به‌ویژه کشورهای مسلمان برگزار شود.»

برگزاری رویداد صاحبدلان در بهبود زیرساخت‌های استان، امری موثر است

او برگزاری رویدادهایی چون تئاتر صاحبدلان را در بهبود زیرساخت‌های استان، امری موثر معرفی کرد و ادامه داد: «قطعا میزبانی رویدادهای فرهنگی و هنری باعث می‌شود تا فضای مدیریتی هنر در استان آمادگی بیشتری به منظور برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای مشابه پیدا کند و علاوه بر این، هنرمندان از یک نگاه محدود منطقه‌ای و شهری به نگاهی فرامنطقه‌ای و فراملی خواهند رسید.»

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در پایان گفت: «هنرمندان باید بدانند که بن‌مایه‌های اصیل، سرمایه‌های ماندگار و معارف منطبق با وجود، ذات و فطرت انسان در قرآن، نهج‌البلاغه و روایات اهل بیت (ع) است که نباید از آن‌ها غافل شد و این مضامین برای اجرایی شدن نیازمند مطالعه جدی توسط هنرمندان هستند.»




مطالب مرتبط

نظرات کاربران