در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با تنها بانوی نقال رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان

فاطمه علمشاهی: نقل «سهراب» معرف رشادت فرزندان و پهلوانان ایران‌زمین است

فاطمه علمشاهی که با نقل «سهراب» در رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان حضور دارد می‌گوید این اثر معرف رشادت فرزندان و پهلوانان ایران‌زمین است.

به گزارش ایران تئاتر، دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌الملل رویداد تئاتر صاحبدلان، در پایان یک سال فعالیت، شاهد برگزاری آخرین بخش خود از 28 خرداد تا اول تیر در استان قزوین خواهد بود.

فاطمه علمشاهی، هنرمند نقالی است که با نقل «سهراب» در بخش مهمان (جنبی) رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان حضور دارد.

او با اشاره به موضوعی که نقل «سهراب» به آن می‌پردازد، گفت: «رشادت فرزندان و پهلوانان ایران‌زمین به‌منظور حفاظت و پاسبانی از این مرزوبوم، از موضوعات محوری این نقالی است.»

این نقال جوان درباره داستان این اثر ادامه داد: «در داستان رستم و سهراب، ما شاهد مبارزه گردآفرید با سهراب هستیم. گردآفرید در این نبرد از سهراب شکست می‌خورد و پس از کنار رفتن نقابش هویت اصلی این زن قهرمان و جنگاور برای سهراب برملا می‌شود. در ادامه این داستان گردآفرید تلاش می‌کند تا با تدبیر خود را از دست سهراب برهاند.»

او افزود: «برگزاری بخش بین‌الملل، اثرگذاری بسیاری در کیفیت آثار نمایشی دارد زیرا می‌توان با تعامل بین گروه‌های نمایشی ایرانی و خارجی باعث پیشرفت هنرهای نمایشی شد. این پیشرفت در بهبود عملکرد تئاتر در کشور کمک‌کننده خواهد بود و به هنرمندان در پیشبرد اهداف هنری‌شان یاری می‌رساند.»

فاطمه علمشاهی در پایان گفت: «قطعاً برگزاری رویداد تئاتر صاحبدلان در ترویج تئاتر دینی نقش به‌سزایی دارد و با استمرار این رویداد می‌توان آینده درخشانی برای آن متصور شد. هنرهای نمایشی و به‌ویژه تئاتر با محوریت آثار دینی همیشه در مهجوریت قرار داشته و امیدواریم که این رویداد بتواند در اشاعه فرهنگ تماشای نمایش و گسترش آن مسیر روشنی را ترسیم کند.»

برگزاری رویداد تئاتر صاحبدلان در ترویج تئاتر دینی نقش به‌سزایی دارد و با استمرار این رویداد می‌توان آینده درخشانی برای آن متصور شد

نقل «سهراب» در بخش جنبی رویداد صاحبدلان اجرا خواهد شد و کیانا کاکاوند به‌عنوان نویسنده و مینو دادخواه، به‌عنوان منشی صحنه علمشاهی را در اجرای این نقالی همراهی خواهند کرد.

دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با حضور چهار گروه خارجی، از ۲۸ خرداد تا یکم تیر با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و دبیری محمود فرهنگ در شهر قزوین در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران