در حال بارگذاری ...
محمد نجاری مدیر انتخاب آثار بخش بین‌الملل رویداد صاحبدلان:

تئاتر صاحبدلان، بستری برای تبادل متن و کارگردان از ایران با کشورهای خارجی است

محمد نجاری می‌گوید بخش بین‌الملل تئاتر صاحبدلان قصد دارد فرهنگ و اندیشه ایرانی و اسلامی را به کشورهای همسایه برساند و همچنین در قالب این رویداد، تبادل متن و کارگردان از ایران با کشورهای خارجی انجام شود.

به گزارش ایران تئاتر، دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌الملل رویداد تئاتر صاحبدلان، در پایان یک‌سال فعالیت، شاهد برگزاری آخرین بخش خود از 28 خرداد تا اول تیر در استان قزوین خواهد بود. 

محمد نجاری، مدرس دانشگاه، معاون نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و کارگردان تئاتر، مدیر هیئت انتخاب آثار بخش بین‌الملل تئاتر صاحبدلان است.

نجاری درباره برگزاری اولین دوره بخش بین‌الملل رویداد تئاتر صاحبدلان گفت: «برگزاری بخش بین‌الملل را اتفاقی مبارک در رویداد تئاتر صاحبدلان می‌دانم. برخلاف نظر برخی از دوستان که می‌گویند از روز نخست، در هر رویدادی، بخش بین‌الملل نیز باید برگزار شود، می‌گویم که ما ابتدا باید رویداد و جشنواره‌ها را در سطح ملی برگزار کنیم تا بتوانیم جریان و رویکرد رویداد را آسیب‌شناسی کنیم و برنامه‌ای مدون و دقیق داشته باشیم و بعد به سمت جهانی ‌شدن برویم.»

تئاتر صاحبدلان یک سال مداوم چراغ تئاتر دینی را در کشور روشن نگه داشته است

عضو هیئت انتخاب آثار بخش بین‌الملل تئاتر صاحبدلان افزود: «حتی سیاست‌گذاران فرهنگی می‌گویند برای جهانی‌شدن ابتدا باید ملی شد. من به این جمله باور دارم. برای برگزاری این بخش، جلسات مداومی با محمود فرهنگ، دبیر رویداد و فرزان دلفانی، دبیر اجرایی داشتیم تا با یک سیاست‌گذاری مدون، برنامه‌ریزی منظم و انتخاب شایسته، زمینه را برای حضور آثاری فراهم کنیم که مضامین دینی، مفاهیم عمیق و انسانی و ساختار منسجمی داشته باشند.»

این هنرمند همچنین درباره نحوه حضور گروه‌های خارجی برای شرکت در تئاتر صاحبدلان توضیح داد: «در بخش بین‌الملل 60 گروه درخواست اجرا به ثبت رساندند که با توجه به ناقص بودن بعضی ثبت‌نام‌ها درنهایت 55 اثر به دبیرخانه رویداد تئاتر صاحبدلان آمد. با بررسی‌ها و بازبینی هیئت انتخاب 15 اثر با اولویت اجرا به‌شرط فراهم بودن بودجه و امکانات، انتخاب شدند. متأسفانه وقفه‌ای در برگزاری آیین اختتامیه و بخش بین‌الملل رخ داد که از تعداد گروه‌های متقاضی کاسته شد و درنهایت چهار گروه از کشورهای عراق و عمان اجرا خواهند داشت.»

در بخش بین‌الملل رویداد تئاتر صاحبدلان، چهار گروه از کشورهای عراق و عمان اجرا خواهند داشت

او ادامه داد: «برای نخستین بار در تاریخ هنرهای نمایشی کشور است که با موضوع نمایش‌های قرآنی، دینی، مذهبی و... رویدادی در بخش بین‌الملل برگزار می‌شود و مهم‌تر از آن، برگزاری این رویداد به‌صورت غیررقابتی است.»

نجاری تأکید کرد: «این سال‌ها هر گروه نمایشی به ایران آمد، صرفاً در تهران به اجرا پرداخت، اما بخش بین‌الملل تئاتر صاحبدلان با حضور گروه‌های خارجی در قزوین برگزار می‌شود. ما امیدواریم دبیرخانه دائمی بخش بین‌الملل تئاتر صاحبدلان با تدابیر مدیران استان، در قزوین بماند.»

عضو هیئت انتخاب آثار بخش بین‌الملل صاحبدلان با اشاره به این‌که با وجود برگزاری جشنواره‌های بسیار، در گفت‌وگوی فرهنگی با جهان اسلام چندان موفق نبوده‌ایم. افزود: «تئاتر صاحبدلان، رویدادی موضوعی است. نگاه ما این است که برپایی رویداد بزرگی مانند صاحبدلان، به گفت‌وگوی فرهنگی ما با هنرمندان جهان اسلام و سایر علاقه‌مندان فرهنگ غنی اسلامی، عمق بیشتری ببخشد و یک دستاورد جدید برای هنر تئاتر این سرزمین داشته باشد. همچنین تولید آثاری که بیانگر زیست و زمانه و اندیشه مشاهیر جهان اسلام است و نگاه فرهنگی و دینی را معرفی کند نیز برای ما بسیار اهمیت دارد.»

امیدواریم رویداد صاحبدلان، به گفت‌وگوی فرهنگی ما با هنرمندان جهان اسلام و سایر علاقه‌مندان فرهنگ غنی اسلامی، عمق بیشتری ببخشد

او ادامه داد: «تئاتر صاحبدلان یک سال مداوم چراغ تئاتر دینی را در کشور روشن نگه داشته و با برگزاری وبینار با حضور استادان داخلی و خارجی، در حوزه آموزش و پژوهش، گام بزرگی برداشته است. در تولید متون نمایشی و ترجمه آن‌ها به دو زبان انگلیسی و فرانسه برای تأمین منابع برای خارج از کشور نیز بسیار خوب عمل کرده است. ترجمه نمایشنامه‌های «ملاصدرا»، «سلمان» و...‌ انتقال فرهنگی بزرگی است که زیست و اندیشه بزرگان فرهنگ و تمدن ایران و اسلام را در جهان معرفی خواهد کرد. ما امیدواریم به‌زودی کتاب «تئاتر ایمان‌گرا» نوشته استاد فرهاد ناظرزاده کرمانی که تولیدی از رویداد تئاتر صاحبدلان است نیز منتشر و هرچه زودتر در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.»

این مدرس دانشگاه درباره همکاری مسئولان استان قزوین برای انجام هرچه بهتر برنامه‌های این رویداد گفت: «از مسئولان استان قزوین بسیار سپاسگزاریم که نهایت همراهی را در برگزاری این رویداد با ما داشته‌ و دارند. با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام ‌شده است، علاوه بر اجراهای محیطی و صحنه‌ای که از سوی هنرمندان استان قزوین در سطح این استان و در کنار آثار هنرمندان خارجی، اجرا می‌شود، قرار است دو کارگاه با حضور رئیس دانشگاه بصره و کارگردان و هنرمند تئاتر عمان در دانشگاه قزوین برگزار شود. همچنین در تدارک یک کارگاه دیگر با موضوع اقتباس هستیم که به‌زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.»

تئاتر صاحبدلان در تولید متون نمایشی و ترجمه آن‌ها به دو زبان انگلیسی و فرانسه برای تأمین منابع برای هنرمندان خارج از کشور نیز بسیار خوب عمل کرده است

محمد نجاری در پایان در مورد حضور گروه‌های ایرانی در خارج از کشور گفت: «بخش بین‌الملل تئاتر صاحبدلان قصد دارد فرهنگ و اندیشه ایرانی و اسلامی را به کشورهای همسایه برساند و همچنین تبادل متن و کارگردان از ایران به کشورهای خارجی داشته باشیم.»

هیئت انتخاب بخش بین‌الملل تئاتر صاحبدلان متشکل از محمد نجاری، مسلم قاسمی و علی‌اصغر فهیمی‌فر است.

بخش بین‌الملل تئاتر صاحبدلان به دبیری محمود فرهنگ از 28 خرداد تا اول تیر با همکاری اداره‌کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در این استان برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران