در حال بارگذاری ...
مسلم قاسمی مدرس و کارگردان پیشکسوت تئاتر در گفتگو با مهر مطرح کرد؛

رویداد مذهبی را تبدیل به رویداد انسانی کنیم

عضو هیات انتخاب بخش بین‌الملل تئاتر صاحبدلان با اشاره به اینکه باید رویکرد متعهدانه‌ای نسبت به توافقات در این بخش وجود داشته باشد از لزوم بالا بردن آستانه تحمل در پذیرش اعتقادات مختلف گفت.

مسلم قاسمی مدرس و کارگردان پیشکسوت تئاتر یکی از اعضای هیات انتخاب بخش بین‌الملل رویداد تئاتر صاحبدلان است که از ۲۸ خرداد تا اول تیر در استان قزوین برگزار می‌شود، وی درباره این بخش به خبرنگار مهر گفت: بخش بین‌الملل به این معناست که به هنرمندان سایر کشورها بگوییم، بیایید در کنار ما باشید تا همدیگر را بشناسیم و به تفاهم برسیم.

وی با بیان اینکه ثبات در مدیریت از مهم‌ترین ارکان بین‌المللی شدن رویدادهاست، ادامه داد: باز کردن درهای خانه و این رفت‌وآمدهای بین‌الملل باید برای خودش تعریف، هدف و ابزاری داشته باشد. ثبات در مدیریت و پیگیری اشتراکات و همکاری با سایر کشورهاست که در تداوم یک رویداد بین‌المللی مؤثر خواهد بود. درواقع مهمان باید بداند با چه کسانی روبرو می‌شود. با چه کسانی گفتگو می‌کند و در آینده باید برای ادامه همکاری با چه کسانی در ارتباط باشد.

قاسمی درباره ویژگی‌های بخش بین الملل یک رویداد عنوان کرد: بخش بین‌الملل اصولی دارد که ما تاکنون در بخش‌های فرهنگی و هنری در آن‌ها چندان موفق عمل نکرده‌ایم. در بسیاری از موارد حرف‌ها و قول‌های بسیار زیبایی ردوبدل می‌شود اما با تغییر مدیریت‌ها تعهدی نسبت به انجام توافقات قبلی صورت نمی‌گیرد. در اینجاست که طرف مقابل نمی‌داند باید ارتباط خود را با چه کسی ادامه دهد و این موضوع نه‌تنها به افراد و اشخاص ضربه خواهد زد بلکه هویت یک فرهنگ و ملت را هم زیر سوال می‌برد. به همین دلیل باید حواس‌مان باشد چه می‌گوییم، چه انتظاراتی از طرف مقابل‌مان داریم و چه انتظاراتی را باید در برابر طرف مقابل متعهد شویم.

این هنرمند درباره ثبات مدیریت توضیح داد: منظور از ماندن یک نفر به معنای راکد ماندن نیست. حتی در تئاترهای کشورهای اروپایی که مدیران هرسال سر جای خود هستند، طرحی نو و روشی نو برای رویدادها و اجراهای نمایشی در نظر گرفته می‌شود؛ مسئله مانا بودن به معنای جوابگو بودن است.

قاسمی با بیان اینکه رویداد صاحبدلان با کارنامه چندین‌ساله و مدیری پیگیر، اولین تجربه بین‌المللی خود را پشت سر می‌گذارد، گفت: رویداد صاحبدلان با قدمتی دوازده‌ساله می‌خواهد تا خودش را در سطح کشورهای اسلامی و همسو معرفی کند و با آن‌ها به تبادل فرهنگ و اطلاعات بپردازد. اکثر دوستان ما دارای مذاهب، عقاید و فرهنگ‌های مختلفی هستند که شاید مورد نظر و توافق ما نباشد ولی برای همراهی با آن‌ها باید آستانه تحمل خود را تا حدود بسیار زیادی افزایش و اجازه دهیم تا برخی نظرات به‌رغم برخی اختلافات اعتقادی مطرح شود و یک رویداد صرفاً مذهبی و دینی تبدیل به یک رویداد اخلاقی، انسانی و الهی شود.

این هنرمند یادآور شد: نباید این رویداد را محدود به چند کشور کوچک کنیم بلکه باید مسیری برای تداوم داشته باشیم و این موضوع هم تنها با ثبات در مدیریت و تصمیم‌گیری‌ها رخ می‌دهد.

قاسمی با ابراز خشنودی از برگزاری رویداد صاحبدلان در قزوین گفت: این رویداد هنری با مدیریت صحیح می‌تواند قزوین را به قطب تئاتر اخلاق‌گرا و معناگرا تبدیل کند.

وی درباره انتخاب آثار بخش بین‌الملل عنوان کرد: هیات انتخاب ۵۵ اثر نمایشی از کشورهای دیگر را به تماشا نشست. بعضی از این آثار هیچ ارتباطی با مفاهیم و شیوه‌نامه‌های ما نداشت و در نهایت با توجه به مسئله محتوا و بودجه جشنواره آثار نهایی انتخاب شدند.

عضو هیات انتخاب رویداد صاحبدلان در پایان صحبت‌هایش اضافه کرد: امیدواریم اولین گام بخش بین‌الملل رویداد تئاتر صاحبدلان تجربه‌ای باشد برای تفاهم و اندیشه بیشتر در شیوه‌نامه و همچنین افزایش گستره تحمل ما نسبت به برخی مسائل اعتقادی و معناگرا برای اینکه افکار مختلف را مورد بحث و تحلیل دهیم زیرا رویداد بین‌المللی یعنی محل تقابل فرهنگ‌ها و اندیشه‌ها.             https://www.mehrnews.com/news/5813319




نظرات کاربران