در حال بارگذاری ...
...

ساسان قجر مطرح کرد

روایتی از مسمومیت و شهادت امام رضا (ع) در یک نمایش

ساسان قجر مطرح کرد

روایتی از مسمومیت و شهادت امام رضا (ع) در یک نمایش

کارگردان اجرای نمایشنامه‌خوانی «آنکس که نیامده می‌داند» گفت: اجرایی موفق است که بتواند اندیشه نویسنده متن را به‌درستی منتقل سازد و مهم‌ترین دلیل انتخاب این متن، نوع روایت متفاوت و زاویه نگاه نویسنده به موضوع شهادت امام بوده است.

به گزارش ستاد خبری به نقل از خبرگزاری آنا، نمایشنامه «آنکس که نیامده می‌داند» نوشته زهره عالمی با کارگردانی ساسان قجر از تهران در دوازدهمین دوره سراسری و نخستین دوره بین‌المللی رویداد تئاتر صاحبدلان خوانش می‌شود.

«ساسان قجر» درباره اجرای نمایشنامه‌خوانی «آنکس که نیامده می‌داند» گفت: «برای این بخش به سراغ یک متن مذهبی درباره مسمومیت و شهادت امام رضا (ع) رفتیم که طی آن روایتی از زبان ام الحبیبه همسر امام و ام الفضل دختر مأمون خلیفه عباسی بیان می‌شود.»

این کارگردان با اشاره به اینکه دومین حضور خود در رویداد تئاتر صاحبدلان را تجربه می‌کند، تأکید کرد: «نمهم‌ترین دلیل انتخاب نمایشنامه «آنکس که نیامده می‌داند» نوع روایت متفاوت و زاویه نگاه نویسنده به موضوع شهادت امام بوده است.»

او در ادامه، رویداد تئاتر صاحبدلان را فرصتی مغتنم برای بازخوانی روایت‌های تاریخی و دینی برشمرد و تصریح کرد: «این رویداد از معدود فرصت‌هایی است که می‌توان به بهانه آن، حضور مضامین دینی را در پیکره تئاتر کشور مطرح کرد و البته چه در اجرا‌های صحنه‌ای چه نمایشنامه خوانی با به‌کارگیری شیوه‌های خلاقانه نظر مخاطبان را به سمت‌وسوی این موضوعات جلب کرد.»

قجر با اشاره به جایگاه نمایشنامه‌ خوانی در عرصه تئاتر کشور گفت: «در این‌گونه اجرا، نقش‌خوان‌ها به‌نوعی زبان دل نویسنده هستند و باید بتوانند با تکیه‌بر لحن، صدا و تکنیک‌های این بخش، آن‌گونه که انتظار می‌رود، مقصود نویسنده را به تماشاگران منتقل سازند.»

او گفت: «لازم است تعریف درستی از نمایشنامه‌خوانی داشت تا جایگاه و اهمیت متن در روند تولید یک اثر نمایشی بیش از پیش مشخص شود که البته در این میان انتخاب متون روان و پرکشش یکی از راه‌های موفقیت اینگونه اجراهاست.»

کارگردان اجرای نمایشنامه‌خوانی «آنکس که نیامده می‌داند» در ادامه اظهار داشت: «اجرایی موفق است که بتواند اندیشه نویسنده متن را به‌درستی منتقل سازد و ما هم در اجرای این دوره تلاش کردیم که به جای سوق دادن متن‌خوانی به سمت اجراخوانی و توجه به طراحی نور، صحنه و لباس، بیشتر تمرکز خود را روی بیان و خوانش متن بگذاریم.»

او با طرح پیشنهادی به برگزارکنندگان رویداد تئاتر صاحبدلان بیان کرد: «باید پذیرفت اجرا‌های موفق در شهر‌های بزرگ، خروجی موفق‌تری خواهند داشت و بهتر دیده می‌شوند و در ادامه فرصت تبادل تجربه میان هنرمندان حوزه تئاتر با تمرکززدایی در زمینه مکان اجرا فراهم می‌شود.»

قجر در پایان گفت: «در نتیجه برگزارکنندگان این رویداد و دیگر جشنواره‌های تئاتری باید فرصت اجرای گروه‌ها در شهر‌های مختلف را فراهم آورند و این را بدانند که گروه‌ها هم از این رخداد استقبال درخوری خواهند کرد.»