در حال بارگذاری ...
...

به بهانه اجرای مرحله دوم نمایش‌های عاشورایی «صاحبدلان»

محمود فرهنگ: بدون ثبت تجربه بزرگان تعزیه در مرز موزه‌ای شدن است

به بهانه اجرای مرحله دوم نمایش‌های عاشورایی «صاحبدلان»

محمود فرهنگ: بدون ثبت تجربه بزرگان تعزیه در مرز موزه‌ای شدن است

محمود فرهنگ دبیر دوازدهمین دوره سراسری و اولین رویداد بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» عنوان کرد: بدون ثبت تجربه بزرگان تعزیه در مرز موزه‌ای شدن است و ما در تلاش هستیم تا تعزیه را نه تنها در سطح ملی که در سطح بین‌الملل به ۲۵ کشور مسلمان جهان بیش از پیش معرفی و عرضه کنیم.

نگارامیری: محمود فرهنگ، دبیر دوازدهمین دوره سراسری و اولین رویداد بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» که دومین بخش آن با عنوان نمایش‌های عاشورایی تعزیه در دهه سوم محرم در محوطه باز تئاتر شهر میزبان مخاطبان است از جزییات این بخش از رویداد «صاحبدلان» سخن گفت.

فرهنگ درباره دومین بخش نمایش‌های عاشورایی «صاحبدلان» گفت: «ما وارد مرحله جدیدی از اجراهای تئاتر دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان شده‌ایم که از دهه سوم محرم و از تاریخ 28 مردادماه به مدت 10 شب با اجرای 10 مجلس تعزیه برگزار می‌شود.»

او ادامه داد: «این اتفاق در طی سال‌های اخیر کم‌نظیر است، چراکه ما همیشه توجه‌مان به پروژه‌های حرفه‌ای موجود در شهر تهران بوده است اما این بار نه تنها در تهران بلکه از شهرها و روستاهای 10 استان دیگر، به انتخاب و دعوت از بهترین گروه‌های نمایشی که ناب‌ترین نسخه‌های تعزیه را دارا هستند، پرداختیم.»

دبیر دوازدهمین دوره سراسری و اولین رویداد بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» افزود: «عنوان بی‌آلایش‌ترین اجراهای تعزیه را می‌توان به هنرمندان تعزیه شهرستان‌ها اطلاق کرد که با بودجه شخصی و بدون کمک دولت، تنها به عشق امام حسین (ع) به فعالیت خود ادامه می‌دهند.»

او گفت: «در این بخش از رویداد «صاحبدلان» تلاش‌مان این است تا آثار ده استان مورد ارزیابی قرار بگیرند و از بهترین اجراها در اختتامیه «صاحبدلان» که در دی‌ماه سال جاری برگزار می‌شود، تجلیل شود. در شهر تهران از شهرهایی مثل ساوجبلاغ، شهریار، دماوند، فیروزکوه و دیگر شهرها که نسخه‌های ناب و ارزشمندی در اختیار دارند، برای اجرا در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر دعوت شد.»

فرهنگ با اشاره به لزوم معرفی تعزیه به کشورهای مسلمان معرفی کرد، ادامه داد: «باید به هنر تعزیه به عنوان یک هنر تمام و کمال و پر از عناصر و تکنیک‌های نمایشی توجه جدی داشته باشیم. ما در سال‌های گذشته به صورت خیلی محدود به این بخش می‌پرداختیم اما امسال در شهرستان‌ها و تهران تعزیه را مورد توجه قرار دادیم و امیدواریم که در سال‌های آینده بتوانیم این آثار را در معرض دید مخاطبان کشورهای اسلامی و علاقه‌مندانی که مایل هستند از گروه‌های ایرانی در بحث آموزش بهره ببرند، قرار دهیم.»

او ادامه داد: «در برخی از کشورهای اسلامی با توجه به بضاعت، امکانات و اطلاعات کم آثار تعزیه به شکل خیلی ضعیفی اجرا می‌شود که امیدواریم «صاحبدلان» در بخش بین‌الملل بتواند برای آموزش هنر تعزیه توسط معرفی معین‌البکاها و تعزیه‌خوانان ایرانی در رشد کیفی و کمی آثار دیگر کشورها موثر باشد.»

این هنرمند افزود: «تعزیه ما را شاید کشورهای اروپایی بسیار خوب بشناسند به طور مثال سال‌های گذشته علاالدین قاسمی تعزیه‌خوان نخبه تعزیه، اجراهای بسیار خوبی در ایتالیا و نیویورک داشت و علاقه‌مندان زیادی از آثار او دیدن کردند.»

او گفت: «ما هدف‌مان آموزش و ترویج هنر تعزیه در 25 کشور مسلمان جهان است و امیدواریم در این برنامه بتوانیم بهترین گروه‌های تعزیه را از طریق رایزن‌های فرهنگی با کمک سازمان ارتباطات اسلامی به کشورهای مسلمان جهان معرفی کنیم واین هنر ناب و ارزشمند دینی را به آن‌ها ارائه دهیم.»

دبیر دوازدهمین دوره سراسری و اولین رویداد بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» توضیح داد: «ما برای آموزش و اجرای تعزیه نیازمند تاسیس دانشکده یا پژوهشکده هستیم. امیدوارم وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر آموزش پرورش کشور حرف‌های من را بشنوند و تمام مدیران و برنامه‌ریزان کشور تلاش کنند تا در سال‌های آتی برای علمی شدن تعزیه تفاهم‌نامه‌ای داشته باشیم و همه هنرمندان تئاتر بتوانند از عناصر ارزشمند تعزیه برای اعتلای هرچه بیشتر تئاتر کمک بگیرند.»

محمود فرهنگ در پایان گفت: «ما باید این هنر را که از پیشینیان به ما رسیده است، حفظ کنیم. متاسفانه ما اکثر بزرگان تعزیه و نعمت بهره از تجربه و آموخته‌های آن‌ها را از دست داده‌ایم. بدون ثبت تجربیات و دانش بزرگانی که در قید حیات هستند تعزیه روی مرز موزه‌ای شدن حرکت می کند و تنها به کوشش و عشق تعزیه‌خوانان شهرهای کوچک زنده است.»