در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با سعید نوروزی کارگردان حاضر در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان

صاحبدلان فرصت دیده شدن به هنرمندان شهرستانی داد
رویدادی فرهنگی با تمرکز روی تاثیرگذاری بر مخاطب

مهم ترین ویژگی تئاتر صاحبدلان غیررقابتی بودن آن است و به نوعی مدل ایرانی رویدادی فرهنگی نظیر آوینیون است که بیشتر نگاه به محتوا و نیز تمرکز بر تاثیرگذاری بر مخاطب دارد.

سعید نوروزی دبیر دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد و کارگردان نمایش «پاییز هزار و سیصد و انتظار» حاضر در تئاتر صاحبدلان در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره مضمون و داستان نمایش گفت: این نمایش در گونه آثار دفاع مقدس با تم انتظار اجرا و چهار داستان موازی در آن روایت می‌شود.

روایت اول مربوط به نگین زنی است که نامزدش به جنگ رفته و اثری از او نیست و نگین چشم‌انتظار بازگشت او است. داستان دوم درباره مسلم پسر عموی نگین است که مطمئن است نامزد نگین بازنمی‌گردد و از او می‌خواهد که با هم ازدواج کنند. داستان سوم درباره پیرزنی است که هر روز به امامزاده و سر قبر پسر مفقودش می‌رود و در مسیر، توجه دارد دختری زیبا و خوب را برای عروسی با پسرش انتخاب کند؛ مادر پیر هر روز از دختری خواستگاری می‌کند. داستان چهارم هم درباره یکی از متولیان امامزاده‌ای است که پیرزن و نگین به آنجا ‌می‌روند و او نسبت به زندگی نگین کنجکاو می‌شود. در این چهار داستان موازی مفهوم انتظار از زبان آدم‌هایی که به نوعی به جنگ مرتبط هستند، بیان می‌شود.

این کارگردان درباره حضورش در رویداد تئاتر صاحبدلان و اهمیت برگزاری آن تاکید کرد: این سومین دوره حضورم در صاحبدلان است؛ جشنواره‌ای مؤثر و کارا در حوزه تئاتر دینی و مذهبیاست . جا دارد از زحمات محمود فرهنگ و همکارانش در برگزاری این رویداد نمایشی تشکر کنم. مهم‌ترین ویژگی این جشنواره رقابتی برگزار نشدنش است و به نوعی مدل ایرانی رویدادی فرهنگی نظیر آوینیون است که بیشتر نگاه به محتوا و تمرکز بر تاثیر و تاثر مخاطب دارد و این امر باعث شده بسیاری از حواشی از بین برود و تمرکز روی اجرای کیفی نمایش‌ها و نیز تاثیرگذاری بر مخاطب معطوف شود.

این نویسنده درباره اهمیت رویکرد تمرکززدایی تئاتر صاحبدلان افزود: گروه‌های تئاتری غیر از مرکز (تهران) به امید دیده شدن نمایش‌شان آن را تولید می‌کنند و خیلی از جشنواره‌های دیگر که ماهیت رقابتی دارند اغلب این کار‌ها را نمی‌بینند. در صورتی که در صاحبدلان با آن‌ها برخورد خوبی می‌شود و با اجرا در شهرستان‌ها کارشان هم دیده شود و خیلی از گروه‌ها که با نیت و رویکرد غیررقابتی نمایش تولید می‌کنند، تمایل دارند اثرشان در تئاتر صاحبدلان حضور داشته باشد و در ضمن حمایت خوب حداقلی از نمایش‌ها در این رویداد انجام می‌شود. با شیوع کرونا و تعطیلی تئاتر در شهرستان‌ها، صاحبدلان فرصت کار را به هنرمندان شهرستانی می‌دهد.

نوروزی درباره تمرین و اجرای نمایش در دوران کرونا تاکید کرد: کرونا برخی محدودیت‌ها را باعث می‌شود و البته خدا را شکر در کرمانشاه با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلی برای مکان تمرین نداریم. سال گذشته در این امر محدودیت‌هایی وجود داشت که با درایت مسئولان کرمانشاه محدودیت‌ها رفع شد و با رعایت پروتکل‌ها تمام تمرینات انجام شد و جا دارد از مسئولان ارشاد استان کرمانشاه تشکر کنم.

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران