در حال بارگذاری ...
گفت وگو با حسام خلیل‌نژادی کارگردان حاضر در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان

عیار سنجی تئاتر دینی با صاحبدلان

تئاتر صاحبدلان تنها رویداد نمایشی است که هنر تئاتر را با دین و مذهب تلفیق کرده و هنرمند می‌تواند با حضور در این رویداد تکلیفش را با خود روشن کند که نمایشش در حوزه تئاتر دینی چه عیاری دارد.

حسام خلیل‌نژادی کارگردان نمایش «با من به جهنم بیا» حاضر در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره مضمون و داستان نمایش و تعداد سال‌های حضورش در این رویداد نمایشی عنوان کرد: این سومین دوره حضورم در تئاتر صاحبدلان با گروه تئاتری چکا از شهر دامغان است. داستان نمایش درباره شبی است که امام حسین(ع) در خیمه دستور می‌دهند تا نور شمع‌ها کم شود و هرکسی که می‌خواهد کربلا را ترک کند بدون خجالت این کار را انجام دهد. مردی در این تاریکی جمع یاران را ترک می‌کند و بعد از آن در خلوت خود، دچار عذاب وجدان می‌شود. او مدتی بعد متوجه می‌شود مختار به خونخواهی امام حسین(ع) و انتقام از قاتلانش برخاسته و با کسانی که با اباعبدالله جنگیده و به ایشان پشت کرده‌اند، تسویه حساب می‌کند و از این بابت احساس ترس می‌کند که مختار به دنبال او هم خواهد بود. در این میان اتفاقاتی برای مرد رخ می‌دهد و...

این کارگردان درباره اهمیت برگزاری تئاتر صاحبدلان تاکید کرد:تئاتر صاحبدلان تنها رویداد نمایشی است که هنر تئاتر را با دین و مذهب تلفیق کرده و هنرمند می‌تواند با حضور در این رویداد تکلیفش را با خود روشن کند که نمایشش در حوزه تئاتر دینی چه عیاری دارد و آیا بعدا می‌تواند این راه را ادامه بدهد یا خیر.

در بیشتر جشنواره‌ها و رویدادهای تئاتری،تئاتر دینی جایگاه ویژه و منحصر به فردی ندارد؛ اما در تئاتر صاحبدلان جایگاه محوری دارد. این رویداد بزرگ و جریان‌ساز به‌رغم چالش‌هایی که در راه برگزاری‌اش وجود دارد،به همت محمود فرهنگ و همکارانش با قوت کارش را ادامه می‌دهد.

خلیل‌نژادی درباره تاثیرات برگزاری تئاتر صاحبدلان در شهرستان‌ها هم گفت:این رویکرد قطعا دارای اثر مثبت است. در این دوره از تئاتر صاحبدلان،رویه همیشگی این رویداد مبنی بر اجرای نمایش‌ها در شهرهای سراسر ایران،به زنده ماندن تئاتر در دامغان کمک زیادی کرده است؛ زیرا در دو سال اخیر به‌واسطه شیوع کرونا هیچ نمایشی در دامغان روی صحنه اجرا نشده است. این مسئله به‌تدریج باعث می‌شود تماشاگر و مخاطب دوباره با تثبیت شرایط امن بهداشتی در کشور و خارج شدن از وضعیت قرمز کرونایی به دیدن تئاتر عادت کند.

او همچنین درباره تجربه اجرا در شرایط کرونا افزود:این امر شرایط خاصی را به وجود آورده است. در برنامه‌ام با عنوان تماشاخانه در رادیو جوان که ویژه تئاتر است،به تلخی‌ها و لذت اجرا در چنین فضایی اشاره کردم و به هر حال باید در این شرایط سخت هم همت کرد تا چراغ تئاتر روشن بماند و ثابت کرد که به تئاتر به عنوان یک شغل صرف نگاه نمی‌کنیم و آن را عاشقانه دوست داریم. به عنوان مثال،گروه ما برای حضور در تئاتر صاحبدلان از تهران به دامغان آمده تا نمایش را روی صحنه ببرد.

خلیل‌نژادی درباره ویژگی‌های ناشی از غیر رقابتی بودن تئاتر صاحبدلان تاکید کرد:مهم‌ترین ویژگی برخاسته از غیر رقابتی بودن صاحبدلان،دور شدن استرس از گروه‌های تئاتری است. اما این نداشتن استرس نباید روی سطح کیفی نمایش‌ها اثر‌ منفی بگذارد و مطمئن هستم با توجه به نگاه تیزبینانه محمود فرهنگ همه آثار راه‌یافته به صاحبدلان کیفیت قابل قبولی دارند.

 

گفت‌وگو از احمد محمد اسماعیلی

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران