در حال بارگذاری ...
مرتضی وکیلیان کارگردان نمایش فقط به خاطر تو حاضر در دهمین دوره تئاتر صاحبدلان

در این نمایش به ریشه‌یابی تاریخ مقاومت در سرزمینم پرداخته‌ام
تئاتر صاحبدلان امسال تقارن میمون و مبارکی با چهل سالگی دفاع مقدس دارد

وکیلیان گفت:بن مایه به خاطر تو به داستان رستم و شاهنامه فردوسی مرتبط است و به سبک نقالی توسط نقال و بازی توسط بازیگران اجرا می شود.

مرتضی وکیلیان کارگردان نمایش خیابانی فقط بخاطر تو درگفت وگو با ایران تئاتر در باره مضمون و ساختار نمایشش گفت :نمایش فقط به خاطر تو مضمونی دینی ، حماسه ای و اسطوره ایی دارد و در قالب تئاتر صاحبدلان در محوطه تئاتر شهر تهران بعد از نماز مغرب و عشاء اجرا می‌شود.بن مایه به خاطر تو به داستان رستم و شاهنامه فردوسی مرتبط است و به سبک نقالی توسط نقال و بازی توسط بازیگران اجرا می شود. نقال، نقل رستم وسهراب را می گوید که رستم در پی رخش به سمنگان رفت وبا تهمینه ازدواج کرد و سهراب حاصل این  ازدواج است و او در جوانی در معرکه نبرد می خواهد رستم را بکشد .

نقال در بین نقل رستم وسهراب به نقل امام حسین (ع)نیز می پردازد که امام حسین سفر حج را نیمه کاره رها کرد و بطرف کوفه رفت. از این به بعد یک قسمت نقالی رستم وسهراب و یک قسمت نقل امام وحضرت علی اکبر نقالی و بازی می شود تا آنجا که سهراب توسط رستم کشته می شود و با این روند نمایش تمام می شود. ولی بازیگر نقش رستم هنوز گریه می کند، او برای سهراب  گریه نمی کند، او بیاد علی اکبر امام  حسین گریه می کند . من برای واقع گرایی بیشتر در این نمایش از همسرم در نقش تهمینه و پسرم در نقش سهراب و خودم در نقش رستم استفاده کردم و در کنارش دخترم نیز در اجرا نقالی می کند . در صحنه قصد قتل سهراب توسط رستم ،مادر وارد معرکه می شود و جلوگیری می کند و از اینجا از تکنیک فاصله گذاری استفاده می کنم و پاسخ می دهم این یک نمایش است و در واقعیت چنین اتفاقی رخ نمی دهد،اما مادر می گوید حاضر نیست در صحنه نمایشی هم شاهد قتل فرزندش باشد و من مصداق صبر مادران شهدای دوران دفاع مقدس و حرم را می آورم که آنها با این غم چگونه برخورد دارند و فضای نمایش بین زمان حال و عاشورا در جریان است. من در نمایش به ریشه یابی تاریخ مقاومت در این سرزمین پرداخته ام.

وی در باره تکنیک های اجرایی اثرش گفت : در فقط به خاطر تو از تکنیک های نمایشی نقالی، تعزیه و خیابانی بهره برده ام و در ضمن از تکنیک فاصله گذاری برای اتصال بهتر این تکنیک ها نیز استفاده شده است .

وکیلیان در باره تعداد دفعات حضورش در تئاتر صاحبدلان متذکر شد: به نوعی من همیشه با تئاتر صاحبدلان همراه بوده ام و این نهمین حضورم در این جشنواره معظم و دینی است. تئاتر صاحبدلان ضمن پرداختن به هنرهای نمایشی در جهت ارتقای تئاتر دینی و سنتی ایران در قالب های مختلفی نظیر نقالی و تعزیه اهتمام می ورزد . تئاتر صاحبدلان با هنرمندی به مسائل اعتقادی می پردازم و برای منی که اهل روضه و منبر هستم همیشه حضور در تئاتر صاحبدلان یک افتخار محسوب می شود و اعتقاد قلبی به نمایش های دینی که در تئاتر صاحبدلان در این سالها اجرا کرده ام دارم و حس ، ارادت و خلوص قلبی در کارهایم دیده می شود .

این پیشکسوت تئاتر خیابانی با اشاره به اثرات ارزنده برگزاری نه دوره قبلی تئاتر صاحبدلان افزود: برگزاری مستمر و با قوت تئاتر صاحبدلان به رشد و اعتلای تئاتری دینی و مذهبی کمک کرده است و در آن به مفاهیم مهمی پرداخته می شود و زمان برگزاریش هم مصادف با محرم و صفر است و به قول امام راحل ما هر چه داریم از محرم و صفر است . محرمی که فلسفه وجودی قیام عاشورا در آن تدوین و تبین شد.

این بازیگر با اشاره به اهمیت برگزاری تئاتر صاحبدلان در شهرستانها عنوان کرد: تهران تمام ایران نیست و باید همه فعالیت های فرهنگی و دینی در تمام شهرهای ایران برگزار شود و تئاتر صاحبدلان با شناخت درست از چنسین مسئله ای این رویکرد را در دستور کار خودش قرار داده است .

وکیلیان در بخش پایانی گفته هایش ضمن اشاره به روند روبه رشد تئاتر صاحبدلان در ده سالگیش تصریح کرد: تئاتر صاحبدلان امسال تقارن میمون و مبارکی با چهل سالگی دفاع مقدس دارد. دفاعی که متجلی شده در ایثار و مقاومت که تا به امروز هم در نسل های جوان جاری است و جوان های دهه هفتادی هم مثل جوان های دو دهه قبل به جبهه های حق علیه باطل در قالب مدافعان حرم رفته اند. شیوع کرونا به هر حال محدویت های برای برگزاری تئاتر صاحبدلان فراهم کرده که البته جدی نیست و گروههای نمایشی با رعایت پروتکل های بهداشتی نمایش های موفقی را در این مدت روی صحنه اجرا کرده اند .

مرتضی وکیلیان نام آشنایی در حوزه تئاتر خیابانی و نمایش های دینی است.در کارنامه کاری او آثاری نظیر شام شب، نفوذ، خیابان بیست و چهارم وپسر آدم دختر حوا دیده می شود . وکیلیان عضو انجمن نمایش گران خیابانی خانه تئاتر است.

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران