در حال بارگذاری ...
گفت و گو با حمیدرضا نوری کارگردان «دمام نوازان»

تئاتر صاحبدلان فرصت مغتنم در ارائه فرهنگ مقاومت و عاشورا است

حمیدرضا نوری کارگردان مستعد تئاتر در سال های اخیر حضور مستمری در تئاتر و به خصوص تئاتر خیابانی داشته است . کانال کمیل و کتاب عشق از جمله آثار مهم تئاتری او محسوب می شوند. او با اجرای «دمام نوازان» در دهمین دوره تئاتر صاحبدلان حضور دارد. نوری درباره این دوره از تئاتر صاحبدلان گفت: هم زمانی هفته دفاع مقدس با ایام محرم و صفر برای برگزاری تئاتر صاحبدلان یک فرصت مغتنم و ارزنده در ارائه فرهنگ مقاومت و عاشورا است .

حمید رضا نوری در گفت وگو با ایران تئاتر درباره حضور و اجرای  «دمام نوازان» در تئاتر صاحبدلان گفت: اجرای خیابانی «دمام نوازان» در محوطه تئاتر شهر تهران، روزهای ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ مهر بعد از نماز مغرب و عشاء اجرا می‌شود. گروه موکب دمام نوازان باب الحوائج هر سال در ایام و صفر برنامه خودشان را اجرا می کنند. این  نوع موکب های دمام زنی در ماه های و صفر و شب های قدر برای اعلام شروع مراسم عزاداری اهل بیت با نواختن دمام و سنج مردم را خبردار می‌کنند.
وی درباره سابقه اجرای این اثر گفت:  این موکب از سال ۱۳۷۵ در محله ۱۳ آبان شهرری پرچمش  برافراشته شده و توانست در این سال‌ها چندین هیئت در محله های نازی آباد، عظیم آباد، شهرری و حتی در شهرک‌های شهرستان ورامین راه اندازی کند. کار ما بیشتر در حوزه کارهای آئینی سنتی ارزیابی می شود و در جنوب کشور قبل از مراسم عزاداری و سینه زنی بسیار رواج دارد. عشق و شور و حالی که ساز دمام ، سنج و بوق مخصوص شاخی که دارد باعث ایجاد  یک فضای حزن و اندوه می شود و پیام آور شروع  مراسم عزا داری است.
این کارگردان در باره تکنیک های اجرایی این اثر تصریح کرد: کار ما بیشتر یک اثر موسیقیایی است و در حقیقت کار گروه تعزیه و نمایش را مقدمه چینی می کند. موسیقی کار ما ریشه گرفته از موسیقی فولکلور جنوب کشور ( بوشهر ، آبادان و اهواز) است.
این  نویسنده درباره حضورش در تئاتر صاحبدلان گفت : این دومین حضور من در تئاتر صاحبدلان است و به هر حال جنبه های معنوی زیادی دارد و در کشور وجود یک جریان فرهنگی خاص در حوزه تئاتر دینی احساس می شد و از دفتر تئاتر دینی بابت راه اندازی چنین جریانی تشکر می کنم. این مسئله و سوگواره فرصت خوبی برای ارتباط مردم با این گونه تئاتری را فراهم می کند و وجود نگاه تخصصی در تئاتر صاحبدلان یک ویژگی بسیار مهم است . موسیقی هم بخش مهمی از نمایش های مذهبی است. کار ما در این دوره جشنواره به دلیل تخصصی بودنش یک کار متفاوت محسوب می شود.
این فعال موسیقی مذهبی درباره اجرای تئاتر در قالب تئاتر صاحبدلان دراستان ها افزود: باید در نظر داشته باشیم هر شهر کشورمان  پر از خرد فرهنگ های سوگواره ایی است و متاسفانه کمتر به آنها توجه می شد . با برپایی تئاتر صاحبدلان به خوبی این خرد فرهنگ ها در قالب نمایش در هر شهز و شهرستان ارائه می شود و به نظرم نشان از ارزش گذاری اداره کل هنرهای نمایشی به اعتلای تئاتر در استان ها است .
نوری در باره ویژگی برگزاری دهمین دوره تئاتر صاحبدلان متذکر شد: برگزاری تئاتر صاحبدلان امسال مصادف با چهلمین سالروز دفاع مقدس است و در ضمن هم زمانی با ایام محرم و صفر دارد و این برای برگزاری تئاتر صاحبدلان یک فرصت مغتنم و ارزنده در ارائه فرهنگ مقاومت و عاشورا است .
گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

نظرات کاربران