در حال بارگذاری ...
یادداشت مدیر کانون تئاتر دینی بر دوازدهمین دوره یک رویداد

تئاتر صاحبدلان گردهمایی عاشقان راستین حق و عدالت است

ایران تئاتر- محمود فرهنگ: محرم رسید و ماه عزیز صفر به همراهش؛ در این ایام که روز‌های آقا امام حسین (ع) است دوباره تئاتر صاحبدلان جان می‌گیرد.

اگرچه این رویداد تئاتری تا ماه‌های مهر و آبان در سراسر کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهد و گرو‌های تئاتری اجرا‌های عمومی خود را در معرض دید مخاطبین شهر‌هایشان قرار می‌دهند، اما این حرکت تئاتری در شرایطی در سال 1400 وارد یک دوره جدید می‌شود که به دلیل همه‌گیری کرونا و تعطیلی چندماهه تئاتر کشور تحت تاثیر آن، باعث خواهد شد که یک فرایند جدید در تئاتر به وجود آید و از راه انتشار آثار تئاتری مخاطبین جدید را بیابد و فضای مجازی هم به کمک تئاتر بشتابد.

تئاتر صاحبدلان در ۱۴۰۰ دارد دوازده‌سالگی خود را با ارائه ۲۲ نمایش صحنه‌ای و۱۵ نمایش خیابانی و ۱۰ مجلس تعزیه در تهران و استان‌های کشور پی می‌گیرد،اما جای چند فعالیت دیگر آن خالی است از جمله نمایش‌نامه‌خوانی،نشست‌های پژوهشی،مسابقه نمایش‌نامه‌نویسی،تولید آثار فاخر تئاتری با مضامین دینی،تجلیل از فعالان و هنرمندان این تئاتر دینی در رشته‌های مختلف مانند تهیه‌کنندگی،کارگردانی،نمایشنامه‌نویسی،بازیگری فعال نمایش دینی و انتشار نمایشنامه‌های فاخر در این حوزه،که لازم به ذکر است که این بخش‌ها در سال‌های گذشته در برنامه کاری تئاتر صاحب دلان بوده است،اما به دلیل کمبود بودجه کم‌رنگ و سپس حذف‌شده است. این در حالی است که عرصه نمایشی ما در این‌گونه نمایش‌ها بسیار فقر بوده و همیشه تولید نمایش‌های دینی کمتر مورد حمایت جدی قرار گرفته است؛ اگرچه درگذشته آثار بسیاری تولید شده ولی پاسخگوی این مهم نبوده است و بسیار ناچیز جلوه می‌کند،اما تئاتر صاحبدلان در تمامی این دوازده دوره با تمام کاستی‌ها کنار آمده و تلاش کرده که چراغ این رویداد مهم روشن بماند. هنرمندان سراسر کشور هم همیشه در این رویداد یار و یاور کانون بوده‌اند و با تولیدات تئاتری در طراز تئاتر دینی با تمام کمبود‌ها همراه ما بوده‌اند. در تمام این سال‌ها دبیرخانه تئاتر صاحبدلان با کارکنان کمتر از تعداد انگشتان دست فعالیت کرده و این رویداد تئاتری را سامان داده‌اند. البته آن‌ها به کاری که می‌کنند باور دارند. در این مسیر طی شده باید از هنر هنرمندان شهر‌های کوچک و بزرگی یاد کرد که در این سال‌ها در این رویداد با ارائه و تولید اثر خود،این حرکت تئاتری را قوام بخشیده‌اند و با سختی‌ها و نبود بودجه و کم بودنش ساخته و نمایش به صحنه برده‌اند که کار را آنان کردند و ما هم در کنارشان و برای ایشان آرزوی تعالی و رشد و پویایی هنرشان را کردیم،چه زود گذشت این دوازده سال؛ عده‌ای آمدند و عده‌های رفتند و دوستانی که با ما بودند آسمانی شدند،کریم اکبری مبارکه،محمدرضا الوند و...

در این مسیر بیش از ۱۰۰ نفر از هنرمندان طراز اول تئاتر با تئاتر صاحبدلان همکاری داشتند که این حرکت مرهون ایشان است،کتاب چهارجلدی نمایشنامه‌های ایمان‌گرای دینی جهان که حاصل طرح و ایده استاد علی مؤذنی در زمان دبیری‌اش در صاحبدلان بود،در یک حرکت قوام‌یافته و صحیح و ماندگار با جلساتی که با آقای دکتر ناظر‌زاده برگزار شد،در نهایت تبدیل شد به یک کتاب مرجع که بیش از ۴۰۰۰ صفحه می‌شود که امیدواریم این کوشش کانون تئاتر دینی و کار ارزنده استاد ناظر‌زاده به‌زودی به دست علاقه‌مندان برسد. شاید افرادی بگویند اغراق است ولی در این دوازده دوره بیش از۵۴۹ نمایش به تولید رسیده است و اگر میانگین اجرای این نمایش‌ها را برای اجرای عمومی ده اجرا در شهرهایشان بگیریم،این تئاتر‌های دینی ۵۴۹۰ اجرا داشته‌اند. این بضاعت کم ما بوده و همت عالی هنرمندان سراسر کشور،در این دو سال که سخت‌ترین روز‌های تئاتری‌ها بوده است. این رویداد در دو سال اخیر به دلیل کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن بر خلاف سال‌های قبل که اجرای تئاتر صاحبدلان در طول سال بود،بسنده شده است به محرم و صفر که امید است این فعالیت تئاتری در آینده هم مورد توجه قرار گیرد و هم بتواند گسترده‌تر به فعالیتش ادامه دهد. امید که بخش‌های جداشده از تئاتر صاحبدلان به آن برگردد؛ ان‌شاءالله.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران